سلامت

سلامت

سلامت

سلامت

کالری شمار تمبر هندی

کالری شمار تمبر هندی که از Tamaria Hindi مشتق شده و به معنای میوه هندی می باشد . کالری شمار تمبر هندی درختی است بلند که منشا آن از هند و آفریقای شمالی بوده است ولی امروزه در بیشتر مناطق گرمسیر دنیا پرورش می یابد . برگهای آن متناوب و مرکب شامل ۱۰ تا ۲۰ جفت برگچه فشرده و نزدیک بهم است . گلهای آن به رنگ زرد مایل به قرمز و به شکل خوشه در انتهای ساقه ظاهر می شود . میوه آن شبیه باقلا به شکل غلاف و نیام و با کمی خمیدگی است . این غلاف به طول ۱۰ سانتیمتر می باشد که در آن بین ۳ تا ۱۰ دانه قرار درد . برای تهیه کالری شمار تمبر هندی ها میوه ها را شکافته و قسمت گوشتدار آنها را با هسته بیرون آورده و خشک می کنند .


خشک کردن کالری شمار تمبر هندی طرق مختلفی درد و در هر منطقه فرق می کند . مثلا در جزایر آنتیل قسمت گوشتدار آنرا در ظرف بزرگی که دارای شربت غلیظی در حال جوش است وارد می کنند تا شربت در منافذ میوه نفوذ کرده و آنرا حل کند . ترکیبات شیمیایی  : قسمت گوشتدار میوه دارای کمی قند و پکتین و همچنین اسید سیتریک ، اسید مالیک ، تارتارات و اسید پتاسیم می باشد . در پوست درخت کالری شمار تمبر هندی مقدری تانن وجود دارد . سرشاخه های جوان و سبز این درخت دارای مقدر زیادی ویتامین های گروه B می باشد. کالری شمار تمبر هندی از نظر طب قدیم ایران سرد و خشک است . خوردن تمب هندی باعث پائین آمدن تب می شود . به هضم غذا کمک می کند .کالری شمار تمبر هندی خنک کننده بدن است . برای رفع تشنگی مفید است . دل بهم خوردگی و تهوع را برطرف می کند . پوست کالری شمار تمبر هندی قابض ور فع کننده اسهال است .


بهترین طریقه استفاده از کالری شمار تمبر هندی این است که این ماده را درآب خیس کنید و سپس آنرا صاف کرده و با نبات بخورید . دم کرده کالری شمار تمبر هندی نیز اثر ملین درد . برای تهیه دم کرده یک قاشق غذا خوری کالری شمار تمبر هندی را با نیم لیتر آب جوش مخلوط کرده و به مدت یک ساعت بگذارید بماند سپس این دم کرده را در طول روز مصرف کنید . کالری شمار تمبر هندی را بپزید و ضماد از آن درست کنید . این ضماد را روی ورم و قسمتهای دردناک بدن بگذارید . کالری شمار تمبر هندی برای ریه و طحال خوب نیست و در اشخاصی که ریه و طحال ضعیف دارند ممکن است تولید اشکال کند . اینگونه اشخاص بهتر است که  کالری شمار تمبر هندی را با کتیرا و یا خشخاش بخورند .