سلامت

سلامت

سلامت

سلامت

کالری شمار چای

کالری شمار چای سیاه که پراستفاده ترین کالری شمار چای در دنیای غرب است، در واقع همان کالری شمار چای سبز است که برگهایش را بیشتر خشک میکنند، و این کار باعث میشود طعم و رنگ آن تغییر کند اما آیا می دانید همین خواص کالری شمار چای سیاهی که هر روز دم می کنید و نوش جان می کنید دارای فوایدی بسیار زیادی است؟ برگ کالری شمار چای، دارای کلسیم، منیزیم، سدیم، پتاسیم، پیگمان های فلاونیک، بازهای پوریک، تئوفیلین، ویتامین، کلروفیل، تانن و کافئین است.چای از تشکیل لخته های خونی در سرخرگ های اصلی جلوگیری می کند. پلاک ها در واقع ترکیبی از چربی خطرناک و کلسترول هستند.محققان هلندی به این نتیجه رسیدند که فالونوئید داخل کالری شمار چای سیاه باعث کاهش LDL - کلسترول بدخون  میشود که میتواند منجر به حملۀ قلبی و مغزی شود. علاوه بر آن، مردهائی که بیش از 4 فنجان کالری شمار چای سیاه در روز مینوشند، نسبت به مردانی که فقط دو یا سه فنجان کالری شمار چای سیاه در روز مینوشند، به مراتب در معرض خطر کمتری برای سکتۀ مغزی هستند.


هر یک فنجان کالری شمار چای بین 150 تا 200 میلی گرم فلاوونوئید دارد. علاوه بر این ها میزان فلاوونوئید موجود در کالری شمار چای سیاه درست به همان اندازه کالری شمار چای سبز است.نوشیدن کالری شمار چای سیاه در کاهش خطر حمله قلبی موثر است.پزشکان دانشگاه غرب استرالیا نیز در یک بازبینی جدید یادآور شدند که نوشیدن منظم کالری شمار چای سیاه یا کالری شمار چای سبز می تواند 11 درصد خطر حمله قلبی و بیماری های قلبی را کاهش دهد.متخصصان تغذیه معتقدند که به لحاظ تحویل آنتی اکسیدان ها، دو فنجان کالری شمار چای معادل پنج نوبت مصرف سبزیجات یا دو عدد سیب حاوی آنتی اکسیدان ها است. مزایای کالری شمار چای به طور چشمگیری به خاطر محتوای فلاوونوئید آن است. کالری شمار چای سیاه همچنین میتواند باعث جلوگیری از رشد سرطان شود. محققان دانشگاه روتگرز نشان دادند که ترکیبی بنام TF-2 در کالری شمار چای سیاه باعث میشود سلولهای سرطان کولورکتوم (قسمتی از روده) دست به خودکشی بزنند ضمن اینکه این ترکیب تأثیری روی سلولهای سالم ندارد.


کالری شمار چای سیاه میتواند میکروبها از جمله میکروبهائی که باعث اسهال، ذاتالریه، التهاب مثانه، و عفونتهای پوستی میشوند را خنثی کند.از خواص دیگر کالری شمار چای سیاه کمک به جلوگیری از پوسیدگی دندانها، کاهش میزان کلسترول، تسکین آرتروز ،از بین بردن تبخال و شاید هم کمک به سوختن چربی باشد. نوشیدن مرتب کالری شمار چای، حافظه را تقویت کرده و راه جدیدی برای پیشگیری و درمان آلزایمر است. از خواص کالری شمار چای می توان به این نکات اشاره کرد:  پیشگیری، تسکین علایم و تسریع بهبود سرماخوردگی و آنفولانزا،ضد عفونی کننده و پیشگیری از بوی بد دهان ، پیشگیری و کاهش اثرهای دیابت نوع دوم ، حفظ تعادل آب و الکترولیت های بدن، رفع خستگی و استرس .