سلامت

سلامت

سلامت

سلامت

کالری شمار خامه

کالری شمار خامه و همه انواع لبنیات، به جز شیرهای استریل و محصولاتی که به شدت گرما دیده‌اندیا اسیدی هستند (مانند دوغ) را باید در دمای یخچال نگه داشت. حداکثر دمای نگهداری لبنیات، 10 درجه سانتی‌گراد استاگر کارخانه‌ای قصد استفاده از رنگ و اسانس برای تولید کالری شمار خامه‌های طعم‌دار داشته باشد، باید از وزارت بهداشت پروانه تولید بگیرد. در این حالت، وزارت بهداشت پس از بررسی ویژگی‌های سلامت و بهداشت افزودنی‌هایی که قرار است به کالری شمار خامه اضافه شوند، پروانه بهداشتی برای محصول صادر می‌کند.مردم چطور می‌توانند از طبیعی بودن یا نبودن افزودنی‌های موجود در ترکیب کالری شمار خامه آگاه شوند؟خیلی ساده و با خواندن برچسب مواد تشکیل‌دهنده روی کالا. روی برچسب مواد تشکیل‌دهنده کالری شمار خامه، حتماً نوشته شده که مواد اولیه طبیعی برای تولید آن استفاده شده یا افزودنی‌هایی مانند رنگ دهنده، طعم‌دهنده و اسانس.


چرا برخی از کالری شمار خامه‌ها شل‌تر و برخی سفت‌تر هستند؟ویژگی‌های بافتی کالری شمار خامه‌ها شامل شلی و سفتی، احساس دهانی، حس چرب بودن در دهان، کش آمدن، جریان یافتن، قابلیت قاشق‌برداری و مالش‌پذیری روی نان، می‌شوند. تفاوت در این ویژگی‌های بافتی هم به ده‌ها عامل مختلف مانند فرمولاسیون شیر اولیه، درصد چربی (هرچه چربی  کالری شمار خامه‌ها بیشتر باشد، سفت‌تر می‌شوند)، وجود پایدارکننده‌های احتمالی، فشار و دما و نوع تولید، چگونگی روش پاستوریزه کردن، سرعت بسته‌بندی، سرعت و روش سرد کردن پس از پاستوریزه کردن و... بستگی دارد. تمام این عوامل می‌توانند دست به دست هم دهند تا کالری شمار خامه‌ها ویژگی‌های بافتی خاصی پیدا کنند.تفاوت کالری شمار خامه‌های اسپری‌ای با کالری شمار خامه‌های معمولی چیست؟گاهی می‌توان گاز بی‌اثری را داخل کپسولی با فشار بالا حبس کرد و محصولی مانند کالری شمار خامه، روغن، عطر یا... را هم درون آن کپسول ریخت. در این صورت با فشار دادن دکمه کپسول و همزمان با خارج شدن گاز، محصول مورد نظر هم از آن خارج می‌شود. این کار، کاری لوکس است که تنوع فروش و سبد خرید مشتری را بالا می‌برد و از طرفی هم می‌تواند باعث آسان‌تر شدن انجام برخی کارها مانند استفاده از کالری شمار خامه برای تزئین کیک و شیرینی شود.


کالری شمار خامه‌هایی که به صورت اسپری در بازار وجود دارند، نسبت به کالری شمار خامه‌های معمولی مزیت یا ضرر خاصی ندارند؛ چون به هر حال محصول نهایی، کالری شمار کالری شمار خامه است. کالری شمار خامه قنادیبه نظر شما محصولات کالری شمار خامه‌مانندی که با پایه سفیده تخم‌مرغ در قنادی‌ها تهیه می‌شوند، می‌توان خامه دانست؟نه، همان‌طور که گفتم، کالری شمار خامه یکی از فرآورده‌های شیر است نه سفیده تخم‌مرغ، البته برای مصارف قنادی می‌توان کالری شمار خامه قنادی را خرید و به صورت خالص آن را زد و حالت حجم‌پذیری به آن داد یا آن را با محصولات دیگری مانند سفیده تخم‌مرغ برای افزایش حجم، ترکیب کرد ولی این کار درستی نیست زیرا ترکیب کالری شمار خامه با چنین موادی باعث تغییر ویژگی‌های بافتی و طعم آن می‌شود. این کار از نظر بهداشتی مشکلی ندارد اما به طور حتم کیفیت فرآورده را پایین می‌آورد.


به نظر شما کالری شمار خامه را چطور باید نگهداری کرد؟باید حتماً در دمای یخچال نگه داشت. همه انواع لبنیات، به جز شیرهای استریل و محصولاتی که به شدت گرما دیده‌اند یا اسیدی هستند (مانند دوغ) را باید در دمای یخچال نگه داشت. حداکثر دمای نگهداری لبنیات، 10 درجه سانتی‌گراد است.فساد کالری شمار خامه را چطور می‌توان تشخیص داد؟امکان اکسید شدن چربی کالری شمار خامه در اثر باز شدن بسته‌بندی آن وجود دارد. معمولاً تغییر طعم و بوی کالری شمار خامه به صورت تلخ و ترش شدن از راحت‌ترین روش‌های پی بردن به فساد آن است؛ فسادی که باعث به مخاطره افتادن سلامت مصرف‌کننده می‌شود. کالری شمار خامه حاوی آب، املاح، ویتامین‌ها و پروتئین نیز است و می‌تواند به شدت به وسیله میکروب‌ها فاسد شود، بنابراین بهتر است کالری شمار خامه‌هایی با بسته‌بندی‌های کوچک‌تر بخرید و آن‌ها را پس از باز شدن درشان سریع مصرف کنید.