سلامت

سلامت

سلامت

سلامت

کالری شمار سویا

کالری شمار سویا گیاهی است یکساله دارای ساقه پرشاخه ، برگهای آن بیضی ، نوک تیز و سبز رنگ می باشد . میوه آن شبیه لوبیا است که در هر غلاف آن سه تا پنج دانه جدا از یکدیگر وجود دارد . رنگ دانه کالری شمار سویا بر حسب انواع مختلف متفاوت است و برنگهای زرد ، سفید ، سیاه ، خاکستری و خالدار دیده می شود . کالری شمار سویا قرنهاست که غذای مردم آسیا مخصوصا چین بوده است . چینی ها آن را همراه با برنج بعنوان غذای اصلی خود مصرف می کنند . ایالات متحده آمریکا بزرگترین تولید کننده کالری شمار سویا می باشد و تقریبا دو سوم محصول کل دنیا را تولید می کند . کالری شمار سویا در ایران بنام (لوبیا روغنی ) ، ( لوبیا چینی ) سوژا و دانه کالری شمار سویا معروف است .


کالری شمار سویا یکی از انواع حبوبات است و بومی جنوب شرقی آسیا می باشد. دانه کالری شمار سویا بدلیل کاربردهای بسیار آن و خاصیت خوراکی اش بسیار معروف می باشد. مواد غذایی حاصل از کالری شمار سویا شامل شیر کالری شمار سویا، توفو، سس کالری شمار سویا و روغن کالری شمار سویا می باشد. دانه های کالری شمار سویا حاوی مقادیر زیادی اسید فیتیک، آلفا لینولیک اسید و ایزوفلاون می باشد. تحقیقات مختلف نشان می دهد که دانه کالری شمار سویا با کاهش خطر سرطان سینه و پروستات در ارتباط است. دانه کالری شمار سویا به بزرگی یک نخود کمی مسطح و گرد است . دانه سیاه کالری شمار سویا بشتر در طب گیاهی مصرف دارد ولی از دانه زرد رنگ آن بیشتر برای روغن گیری استفاده می کنند . کالری شمار سویا بعلت داشتن پروتئین و مواد مغذی در تغذیه انسان بکار می رود . کالری شمار سویا از چین به نقاط دیگر دنیا راه یافته است و بطور وحشی در آن کشور وجود دارد . کالری شمار سویا در حدود 3500 نوع مختلف دارد که هر کدام آب و هوای مخصوصی را می خواهد .


مصرف پروتئین کالری شمار سویا در کاهش کلسترول بد و تری گلیسرید خون (نوعی چربی مرتبط با بیماری قلبی) موثر است.بیماران دیابتی پس از گذشت چندین سال در معرض خطر ابتلا به بیماری کلیوی قرار می گیرند که لازم است مصرف گوشت را محدود کنند، در این حالت کالری شما رسویا تنها پروتئین گیاهی کامل است که می تواند جانشین مصرف گوشت گردد.-آدیپونکتین پروتئینی است که از بافت چربی آزاد می شود و دارای اثر ضد دیابتیک است. پروتئین کالری شمار سویا با تحریک بافت چربی باعث افزایش این پروتئین در خون می شود و به کاهش بافت چربی بدن و تنظیم قند خون کمک می کند.-مصرف کالری شمار سویا و فرآورده های آن در بهبود و درمان بیماری دیابت موثر است. کالری شمار سویا دارای آنتی اکسیدان است، کلسترول ندارد، به تنظیم قندخون کمک می کند و سرشار از پروتئین است. -به منظور موفقیت بیشتر در کنترل قند خون، برنامه ورزشی مناسب را برای هر روز در نظر بگیرید.