سلامت

سلامت

سلامت

سلامت

کالری شمار شاه توت

کالری شمار شاه توت گونه ای از توت است که اصل آن از ایران است. بین خانواده توت، درخت کالری شمار شاه توت از همه کوچک تر است . این درخت طول عمر طولانی ای دارد و می تواند برای چند صد سال زنده بماند .میوه کالری شمار شاه توت بزرگتر از توت سفید است و رنگ آن قرمز تیره یا ارغوانی و مزه اش ترش و شیرین و مطبوع است. کالری شمار شاه توت را می توان به شکل های متفاوتی به صورت خام، پخته و یا به صورت مربا مورد استفاه قرار داد.وجود مواد مغذی بسیار و نقش هم افزایی این مواد مغذی بر یکدیگر سبب شده است تا کالری شمار شاه توت  به عنوان منبعی خوب برای تامین نیاز روزانه به ریزمغذی های گوناگون مورد توجه قرار گیرد.محققان انجمن تغذیه آمریکا، کالری شمار شاه توت را در مقایسه با 40 نوع میوه تازه دیگر، به عنوان اولین میوه از نظر فعالیت آنتی اکسیدانی قرار داده اند که دارای فیتوکمیکال های قوی مانند آنتوسیانین است. آنتوسیانین رنگدانه ای است که رنگ سیاه کالری شمار شاه توت از آن ناشی می شود. 


کالری شمار شاه توت خواص مفیدی برای سلامت دارد، از جمله جلوگیری از عفونت های دستگاه ادراری، سرطان، بیماری های وابسته به سن و سکته مغزی. کالری شمار شاه توت ها، گوشتی و خوشمزه هستند و دارای کالری پایینی بوده (در هر 100 گرم، 43 کالری) و سرشار از خواص سلامتی برای بدن هستند. کالری شمار شاه توت حاوی منبع خوبی از ویتامین C و آنتی اکسیدان بالایی است.مصرف غذاهای سرشار از ویتامین C مقاومت بدن را در برابر عوامل عفونت زا افزایش داده و التهاب را از بین برده و با رادیکال های آزاد مضر برای بدن مبارزه می کنند. کالری شمار شاه توت ها حاوی مقدار مناسبی از ویتامین A و یتامین E هستند. کالری شمار شاه توت ها منبع خوبی از آهن هستند که بندرت در دیگر انواع توت ها پیدا می شود.


کالری شمار شاه توت از نظر طبیعت سرد و خشک است. و قابض و کالری شمار شاه توت خشک از نظر خواص جانشین سماق می باشد. لطیف کننده و باز کننده گرفتگی هاست. کالری شمار شاه توت حدت خون را تسکین می دهد و عوارض صفرا را از بین می برد و ورمهای گرم حلق و حنجره را رفع می کند و تحلیل می برد و عطش را فرو می نشاند و اشتها را بیدار می کند. غرغره با آب یا رب آن برای زخمهای بد, جوشهای دهان, تحلیل ورم حلق, کام و زبان و تقویت آنها مفید است خوردن کالری شمار شاه توت برای زخم روده و اسهال گرم و اسهال خونی خصوصاً خشک آن با داروهای کمکی و مقوی بسیار مفید است