سلامت

سلامت

سلامت

سلامت

موبایل و تبلت، خواب نوجوانان را مختل کرده است!

موبایل و تبلت، خواب نوجوانان را مختل کرده است!


نوجوانان باید به طور متوسط ۹ ساعت در شبانه روز بخوابند، در حالی ‌که آنها خواب شبانه را بیش از حد کوتاه می‌کنند. یکی از دلایل این کمبود خواب این است که آنان دائما در نزدیکی صفحات نمایش هستند. این موضوع باعث جلوگیری از به خواب رفتن و مانع از داشتن یک خواب خوب می‌شود.فرآیند به خواب رفتن:فعالیت‌های زیستی ما به‌وسیله یک ساعت داخلی هماهنگ می‌شود که در منطقه‌ای از مغز نزدیک هیپوتالاموس قرار دارد. این ساعت طوری تنظیم شده که در ۲۴ ساعت بر اثر نور تنظیم می‌شود و نیاز به خواب را ایجاد می‌کند. در پایان روز هنگامی‌که شدت نور کاهش می‌یابد، به کمک این ساعت زیستی، بدن هورمونی به نام ملاتونین تولید می‌کند. این هورمون پیامی ‌به بدن ارسال می‌کند که به بدن می‌گوید الان وقت خواب است.نور آبی صفحه نمایش:شاید عجیب به نظر برسد ولی نور سفید از چندین رنگ نور مختلف تشکیل شده است که یکی از آنها رنگ آبی است، اگر مقدار این رنگ زیاد باشد، باعث صفر شدن ساعت زیستی بدن می‌شود و باعث اختلال و بی‌نظمی ‌در تولید ملاتونین می‌شود. بنابراین برای مثال قرار گرفتن به مدت دو ساعت در مقابل صفحه نمایش، مقدار تولید ملاتونین را به مقدار قابل توجهی کاهش می‌دهد، به‌طوری که باعث اختلال در خواب می‌شود.

رفتار‌های اعتیاد آور:مشکل دیگری که به صفحات نمایش مربوط می‌شود لزوما به خاطر نور آنها نیست، بلکه اغلب به فعالیت‌های اجتماعی مجازی مربوط می‌شود. مثلا پاسخ به ایمیل‌ها یا چت با دوستان در شبکه‌های اجتماعی، شخص را وادار به بیدار ماندن می‌کند، در این وضعیت، فعالیت‌های زیستی بدن تحت تنش قرار گرفته و همچین باعث صدمه به کیفیت خواب می‌شود. آن دسته از تعاملات اجتماعی که به صفحه نمایش وابسته است چرخه پاداش‌دهی در مغز را تحریک نموده و باعث رفتار‌های اعتیادآور خواهد شد.خواب بهتر با اجتناب از صفحه نمایش:خواب نقشی اساسی در یادگیری و حافظه بازی می‌کند. برای خواب بهتر، توصیه می‌شود بعد از ساعت ۹ شب از صفحات نمایش استفاده نکنید و هنگامی‌ که می‌خوابید آن را از اتاق خواب دور کنید و در عوض از فعالیت‌های آرامش‌بخش بدون صفحه نمایش بهره ببرید.پیشنهاد:حساسیت به نور و نیاز به خواب از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت است، طبق گفته متخصصان، ساعات کاری مدارس باید با آهنگ خواب بچه‌ها هماهنگ شود و دیرتر شروع شود تا نیازهای خواب آنها برآورده شود.

آیا می‌دانستید؟ حیوانی که بیشتر از همه می‌خوابد، خفاش قهوه‌ای است که به‌طور متوسط  ۱۹.۹ ساعت در شبانه روز می‌خوابد و حیوانی که کمتر از همه می‌خوابد زرافه است که به‌طور متوسط ۱.۹ ساعت در شبانه روز می‌خوابد، انسان به‌طور متوسط ۸ ساعت در روز می‌خوابد و یک نوجوان باید حدود ۹ ساعت خواب شبانه داشته باشد. ولی امروزه جوانان هر شب بین ۷/۵ تا ۸ ساعت می‌خوابند، این فاصله زمانی معمولا در آخر هفته با بیدار شدن به‌صورت دیرهنگام جبران می‌شود.

موبایل و تبلت، خواب نوجوانان را مختل کرده است!