سلامت

سلامت

سلامت

سلامت

چگونگی حفظ سلامت قلب زنان در دهه‌های ۴۰ و ۵۰ سالگی

چگونگی حفظ سلامت قلب زنان در دهه‌های ۴۰ و ۵۰ سالگی

بیماری‌های قلبی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین علت‌های مرگ‌ومیر در میان زنان هستند و آمارهای بین‌المللی نشان می‌دهند که یک‌چهارم از کل مرگ‌ومیرها در میان زنان به علت همین بیماری‌ها اتفاق می‌افتند. آگاهی داشتن درباره این مساله از نظر متخصصان واجد اهمیت بالایی است، چون بعضی از زنان بدون این‌که خودشان بدانند، به بیماری‌های قلبی-عروقی مبتلا هستند. به همین دلیل، همه زنان در هر سنی باید تلاش کنند تا خطر ابتلا به این بیماری‌ها را کاهش بدهند و قلب‌شان را در طول زندگی سالم نگه دارند. دهه ۴۰ سالگی : از رژیم غذایی مفید و سالم برای قلب پیروی کنید:  پیروی از این رژیم غذایی یعنی به حداقل رساندن استفاده از چربی‌های اشباع و افزایش میزان استفاده از میوه‌ها، سبزی‌ها، غلات سبوس‌دار و مغزهای خام. در ضمن، حجم وعده‌های مصرفی نیز از اهمیت خاصی در این زمینه برخوردار است. بعضی از متخصصان نیز رژیم DASH را برای این کار توصیه می‌کنند که هم برای کاهش فشار خون موثر است و هم می‌تواند به حفظ وزن در محدوده سالم کمک کند. 

افزایش فعالیت‌های بدنی: بیشتر روزهای هفته را باید با حداقل ۳۰ دقیقه فعالیت ورزشی سپری کنید. حتی اگر خودتان را به فعالیت‌های بدنی کوچک هم وادار کنید و باعث شوید که قلب‌تان سریع‌تر به تپش بیفتد، سلامت قلبی-عروقی خودتان را تقویت می‌کنید.راه‌های مقابله با استرس را پیدا کنید: دهه ۴۰ سالگی، یکی از پُرمشغله‌ترین دوره‌های زندگی برای زنان است. بسیاری از زنان در این دهه به‌صورت تمام‌وقت شاغل هستند، احتمالا فرزندانی دارند و حتی باید از پدر یا مادر سالمند خودشان مراقبت کنند. همین مشغله‌ها باعث می‌شود که آنان رسیدگی به سلامتی خودشان را فراموش کنند و با سطح بالایی از استرس مواجه باشند. این در حالی است که وجود استرس زیاد در زندگی، معمولا خواب کافی و مطلوب را هم از افراد می‌گیرد و حتی به شکل‌گیری الگوهای غذایی ناسالم در میان آنان منجر می‌شود. 

مراقبت‌های پزشکی را جدی بگیرید: زنان در دهه ۴۰ سالگی باید به‌طور منظم نزد پزشک بروند و به توصیه‌های پزشکان در زمینه‌های مختلف، از جمله سلامتی قلب، توجه کنند. اگر در دوران بارداری به بیماری دیابت یا فشار خون بالا مبتلا بوده‌اید، در این دهه باید رسیدگی به وضعیت سلامتی خودتان را کاملا جدی بگیرید، چون این مشکلات ظاهرا مربوط به گذشته می‌توانند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی را افزایش بدهند. از جزئیات سلامتی خودتان آگاه باشید: انجام دادن غربالگری‌های لازم مربوط به تشخیص فشار خون، سطح کلسترول، وزن و شاخص توده بدن (BMI) برای زنان کاملا ضروری است. خطر مبتلا شدن شما به بیماری‌های قلبی در دهه ۴۰ سالگی نسبتا پایین است، اما کارهایی مانند سیگار کشیدن، مصرف قرص‌های ضدبارداری و انجام دادن هورمون‌درمانی می‌توانند این خطر را افزایش بدهند. 

دهه ۵۰ سالگی : روی رژیم غذایی و ورزش تمرکز کنید: زنان در این دهه مستعد افزایش وزن هستند. اگر مراقب وزن خودتان نباشید، این وزن رفته‌رفته افزایش پیدا می‌کند و ناگهان متوجه می‌شوید که اوضاع چقدر تغییر کرده است و باید به‌ سختی برای کاهش وزن خودتان تلاش کنید. کنترل وزن با تمرکز بر رژیم غذایی و ورزش، مانع از افزایش وزن می‌شود. با پزشک درباره فواید و مضرات استروژن‌درمانی مشورت کنید: متخصصان می‌گویند که استروژن‌درمانی به‌عنوان اولین راه برای پیشگیری از مبتلا شدن به بیماری‌های قلبی توصیه نمی‌شود، اما در بعضی از موارد این شیوه درمانی واقعا می‌تواند برای قلب زنان مفید باشد. ویتامین D را فراموش نکنید: محققان همچنان درحال مطالعه درباره این مساله هستند که آیا مکمل ویتامین D می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش بدهد یا خیر. اگرچه این مطالعات هنوز به یافته‌های قطعی نرسیده‌اند، اما بسیاری از متخصصان باور دارند که ویتامین D، نقش مهمی در سلامت عمومی و سلامت قلبی ایفا می‌کند. شما می‌توانید با مشورت گرفتن از پزشک، برای مصرف این مکمل‌ها اقدام کنید.